Нажаль в Україні, на сьогодні, використанням сучасних мультимедійних систем
можуть похвалитись лише невелика кількість музеїв, розміщених переважно в
столиці та інших великих містах.
Одним
із таких сучасних явищ є «PinchukArtCentre» — це міжнародний
центр сучасного мистецтва XXI сторіччя, відкрита платформа для митців,
мистецтва та суспільства. PinchukArtCentre розташовано в старовинному
архітектурному ансамблі Бесарабського кварталу Києва, який було відреставровано
на початку XXI ст. Архітектурний проект та дизайн внутрішнього простору
арт-центру було розроблено французьким архітектором Філіпом Кіамбаретта. Центр
розташовано на 6 поверхах і він об’єднує виставкові зали на 4-х поверхах, зали
video-lounge та кафе на 6-му поверсі, а також робочий простір кураторів.
Загальна площа арт-центру становить понад 3000 м².
За час своєї роботи «PinchukArtCentre» представив чимало масштабних проектів, серед яких:
«Новий простір», групову виставку провідних
світових та українських художників;
«GENERATIONS.UsA», спільну виставку молодих
українських та американських митців;
«Вік Муніс: Експертиза», персональну виставку
бразильського художника Віка Муніса;
«Око підсвідомості», виставку фотографій 24
сучасних фотографів з колекції Елтона Джона;
«REFLECTION», виставку провідних митців
сучасності, серед яких Демієн Герст, Джеф Кунс, Такаші Муракамі, Ентоні Гормлі,
Сергій Братков, Олег Кулик та інші;
«Oneness», персональну виставку японської
художниці Маріко Морі;
«Пол МакКартні. Живопис», виставку полотен сера
Пола МакКартні;
«Рейн на Дніпрі: колекція Джулії Стошек / Андреаса
Гурскі», виставку відеоарту та фотографій;
Виставку британської художниці Сем Тейлор-Вуд та «21
РОСІЯ» — групову виставку сучасних російських художників;
«РЕКВІЄМ», найбільшу ретроспективу британського
митця Демієна Герста;
Окрім масштабних проектів арт-центр проводить короткострокові виставки в
рамках художнього простору PAC-UA, що призначений для демонстрації виключно
нових робіт українських художників. Всі виставки в рамках проекту PAC-UA
проходять у спеціальному просторі на 5-му поверсі арт-центру.
«Музей води» спроектовано
у центрі Києва, у будівлі першої міської водонапірної башти, збудованої у
1872-1876 р. Ця башта теж вважається пам’яткою архітектури дев’ятнадцятого
століття. Музей має назву «Водно‑інформаційного центру». Його було відкрито після
реставрації водонапірної башти у 2003 році. Експозиція Музею води знайомить відвідувачів з природою колообігу води у
природі, технологією водозабору, водопостачання і каналізації. Можна здійснити
подорож каналізаційним колектором до очищувальних споруд Бортницької станції
аерації, спостерігати за таненням льодовиків, зародженням дощу та виверженням
гейзеру, а також послухати шум водоспаду і гуркотіння грому. Чимало вражень
залишить екскурсія до печери зі сталактитами. Найменшим відвідувачам тут
пропонують змінити гирло річки і доторкнутися до живої риби, яка мешкає у
величезних аквасистемах. Екскурсантам пропонуються дотепні заняття, такі як
надування великих мильних бульбашок. У таких бульбашках можна навіть на мить
опинитися усередині, насолоджуючись красою мильних гігантів. Окрім того, тут
представлено чимало інших цікавих експонатів: стендів, насосів, старовиннх
труб, макетів та унікальний унітаз величезного розміру.
Сьогодні Львівська пивоварня є найстарішим виробником пива в Україні.
Завітавши у Музей пивоваріння у Львові, можна доторкнутись до її славного
минулого і скуштувати чудовий хмільний напій, який тут виготовляють ще з 1715
року .
В
Україні також існує музей нового типу – історико-анімаційний скансен.
Скансен
— етнографічний комплекс, відомий також
як «музей просто неба»
На сьогодні в Україні налічується чотирнадцять великих скансенів.
Серед
них один національний — у Києві, два регіональних — Львівський та
Переяслав-Хмельницький музеї, решта одинадцять — обласні. В Україні також діє
багато локальних музеїв: це невеликі заклади з однієї або кількох садиб чи
інших будівель.
Найбільшим в Україні є «Музей просто неба в Пирогові»
— музей просто неба, скансен, архітектурно-ландшафтний
комплекс усіх історико-етнографічних регіонів України. Розташований на південній
околиці Києва, у Голосіївському районі, поблизу селища Пирогів. Загальна площа
— 133,5 га.
Архітектура всіх регіонів України представлена у ньому в наступних
експозиціях музею: «Середня Наддніпрянщина», «Полтавщина і Слобожанщина», «Полісся»,
«Поділля», «Південь України», «Карпати», «Вітряки», «Ярмаркове поле» та «Сучасне
село». У музеї проводяться свята
народної творчості, ярмарки, де можна придбати вироби народних майстрів. Вони
збігаються з народними та релігійними святами.
«Шевченківський гай» –
другий у списку найкращих етнографічних музеїв україни. Експозиція музею
налічує 124 пам’ятки архітектури, котрі об’єднані в 54 садиби. В Музеї
функціонують 4 виставкових зали. Два з них мають постійну експозицію. У
постійній експозиції та сховищах музею міститься близько 20 тисяч предметів
щоденного побуту та ужиткового мистецтва.
Територія музею (площею 60 га) умовно розділена на шість етнографічних зон.
Кожна зона — це міні-село, що складається з 15‒20 пам’яток народної
архітектури. У житлових та господарчих приміщеннях розміщено предмети
домашнього повсякденного вжитку, сільськогосподарський реманент, транспортні
засоби та ремісничий інструмент. Шість таких міні-сіл мають назви: «Бойківщина»,
«Лемківщина», «Гуцульщина», «Буковина», «Поділля» і «Львівщина», причому
останні три мало відвідуються туристами, адже є не вельми інформативними.
Найстаріший експонат — селянська хата 1749 року. Є також кузня, школа,
лісопильня (тартак), сукновальня, водяний млин та вітряк.
«Музей народної архітектури та побуту
Середньої Наддніпрянщини» — музей
просто неба, розташований в околицях Переяслав-Хмельницького. Входить до складу
Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав».
На території музею розташовано 185 об’єктів, з них 104 пам’ятки народної
архітектури XVII-XIX ст., в тому числі 20 дворів з хатами та господарськими
будівлями, 23 різноманітні установки та майстерні, більше 20 тисяч творів
народного мистецтва, знарядь праці, речей побуту, зібраних в лісостеповій зоні
України. Прикрасою музею є два рукотворні ставки, дендропарк з десятками тисяч
дерев та кущів, дбайливо доглянуті двори та городи.
Також в Україні існують історико-культурні комплекси. Одним з таких є «Мамаєва
Слобода». Це просвітницький музей просто неба з
відтвореним архітектурним ансамблем Наддніпрянщини XVIII сторіччя. Особливістю цього комплексу є те що використовуватимуться
об’єкти «Мамаєвої Слободи» методом відтворення живої історії, цебто максимально
наближено до свого первісного функціонального призначення, а саме, для популяризації
та відродження самобутніх народних традицій, звичаїв, обрядів, забутих трудових
навичок та ремесел.
Також
існував історико-культурний комплекс «Запорозька Січ» на території
Національного заповідника «Хортиця». Але нажаль у серпні 2015 року через займання
частина де знаходився комплекс горіла. Музейні експонати згоріли майже вщент.
Національний
заповідник «Хортиця». Згідно Статуту
є комплексною культурно-освітньою
та науково-дослідною установою, створеною з метою збереження пам’ятних місць,пов’язаних
з історією запорозького козацтва, та відтворення природного середовища о.
Хортиці. До складу Заповідника входять території: Хортиця та прилеглі до нього
острови і скелі Байда, Дубовий, Розстьобин, Три Стоги, Середня, Близнюки,
урочище Вирва на правому березі Дніпра. Загальна площа заповідника становить
2359, 34 га. Заповідник «Хортиця» має особливу історико-культурну, природну,
екологічну, наукову, естетичну цінність і підлягає комплексній охороні, згідно
з законодавством України.
Разом
із держвними комплексами з’являються і приватні.
«
Козацькі землі України» – перший в Україні приватний історико-етнографічний музей-скансен, заснований і створений Володимиром Володимировичем Недяком у с.Вереміївка Чорнобаївського району Черкаської області, зараз на березі Дніпра, Кременчуцьке водосховище. Скансен являє собою модель козацького хутора середини XVII–XVIII ст. В. В. Недяк юридично зареєстрував приватний історико-етнографічний музей «Козацькі землі України», створив проект, за основу якого взято твір Миколи Васильовича Гоголя «Тарас Бульба». З 2006 р. В. Недяк розпочав активно будувати історико-етнографічний музейний комплекс-скансен «Хутір козацького полковника Тараса Бульби» та «Чумацький постій Хведора Мигаля» (місцевий житель, чумацький отаман) на 25 га землі в своєму рідному с. Вереміївка (колишнє сотенне козацьке містечко), при гетьмані Б. Хмельницькому. Скансен розташований просто неба за 500 м від села, в той місцині, де в давнину зупинялися чумацькі мажі та збирались у велику валку, і потім вирушали у Крим із зерном. Збудовано велику кам’яницю під полкову скарбницю в стилі козацького бароко початку XVIII ст., 800 м2, де буде головний корпус музею, в якому будуть зберігатись та експонуватись козацькі скарби — музейні артефакти.
В музеї зібрана велика кількість експонатів: понад дві тисячі зразків
старовинного одягу, чотири тисячі рушників, скатертини, десятки вовняних
килимів, тисячі предметів побуту, зібрання народної дерев’яної сакральної
скульптури, хрести, свічники, чимало меблів, сотні народних картин, ікон,
розписні й різьблені скрині й мисники, близько півтори сотні мережаних ярем,
десятки возів і возиків, до півсотні човнів-довбанок, кінська збруя, козацька
зброя, коралі й дукачі, стародруки, давні козацькі карти України, кам’яні баби,
жорна. В перспективі заплановано реконструювати Вереміївську Січ, храми Божої
Матері й Святого Миколая, мури й вежі, курені запорожців. Тут стоятиме
музей-корчма козацької та чумацької їжі на 200 осіб, півтора десятка
хатинок-осель. На тлі постійної експозиції в заповіднику «Козацькі землі
України» відбуватимуться виставки музейних і приватних колекцій,
проводитимуться наукові історичні та мистецькі конференції, художні пленери,
фестивалі етнічної музики, ярмарки образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
В музеї кожен охочий матиме змогу пожити кілька днів, поринути в життя й побут
козаків, підкувати коня, запрягти волів у мажі, з’їздити волами до млина,
змолоти борошно й випекти хліб у печі за стародавніми рецептами.
Нова державна стратегія розвитку музейної справи повинна передбачати
передусім розширення штату музейних екскурсоводів зі знаннями державної й
кількох основних іноземних мов, запровадження сучасних систем сигналізації й
охорони музейних фондів, комп’ютеризацію основних технологічних циклів музейної
діяльності та розробку промоційно-інформаційних інтернет-сайтів кожного музею з
метою його туристичної популяризації.
Немає коментарів:
Дописати коментар