Невідємною
частиною світового туристичного процесу є вітчизняна туристична галузь. Попри
всі політичні та соціально-економічні негаразди останніх років індустрія
туризму стала тією галуззю народного господарства України, яка з року в рік без
залучення державних дотацій стабільно нарощує обсяги виробництва туристичного
продукту. Туризм в Україні може і повинен стати сферою реалізації ринкових
механізмів, джерелом поповнення державного та місцевих бюджетів, засобом
загальнодоступного і повноцінного відпочинку та оздоровлення, а також
ознайомлення з історико-культурною спадщиною та сьогоденням нашого народу і
держави.
Пріоритетним
видом туризму для України залишається іноземний (в'їзний) туризм як вагомий
чинник поповнення валютними надходженнями державної скарбниці та створення
додаткових робочих місць.
Нині
Україна має понад 4,5 тис. закладів розміщення туристів і відпочиваючих на 620
тис. місць, але вони потребують модернізації та реконструкції відповідно до
міжнародних стандартів. Крім того, підтримання в належному стані потребують і
рекреаційні зони, пам'ятки культури та архітектури України, інші об'єкти
туристичних чи екскурсійних послуг.
З урахуванням тенденцій
реформування усіх сфер суспільного життя доцільним є розроблення Основних
напрямів розвитку туризму в Україні. Вони мають стати концептуальною базою
довгострокової Державної програми розвитку туризму, створення організаційно -
правових та економічних засад становлення туризму як високорентабельної галузі
економіки, важливого засобу культурного та духовного виховання громадян
України, відтворення їх трудового потенціалу
Сучасний
розвиток туризму в Україні характеризується наявністю глибоких протиріч у його
організаційній структурі, спрямованості розвитку, стані якісних і кількісних
характеристик. З одного боку, сучасний
стан туризму в Україні розцінюється як кризове, пов'язане з різким падінням
досягнутих раніше обсягів надання туристських послуг, скороченням матеріальної бази
у сфері туризму й значною невідповідністю потребам населення в туристичних
послугах. З другого боку, відзначаються
високі темпи будівництва туристичних об'єктів, що відповідають найвищим
світовим стандартам, значне збільшення виїздів українців у закордонні поїздки,
зростання числа туристичних організацій по всій території України.
Україна
володіє значним туристичним потенціалом і має всі передумови для розвитку
внутрішнього, в'їзного та виїзного туризму, а саме: унікальні природні ресурси,
сприятливий клімат, неповторний комплекс історіко-культурних та архітектурних
пам'яток, об'єктів рекреаційного призначення.
На основі даних Адміністрації Держприкордонслужби, Мінекономрозвитку проаналізувало туристичні потоки в Україні за І півріччя 2017 року.
На основі даних Адміністрації Держприкордонслужби, Мінекономрозвитку проаналізувало туристичні потоки в Україні за І півріччя 2017 року.
За
січень-червень 2017 року до України в’їхало 6,3 млн туристів, що на 8,7 %
більше, ніж в аналогічному періоді 2016 року.Всесвітня туристична організація
ООН (ЮНВТО) зараховує до числа туристів осіб, які перетнули кордон зі
службовою, діловою, приватною,релігійною метою, з метою туризму та навчання,
культурний та спортивний обмін, транзит тощо.
Тому
туристи, що визначають мету своєї поїздки «з приватною метою», також
зараховуються до загальної кількості туристів. У І півріччі 2017 року кількість
туристів, що подорожують “з приватною метою”, збільшилося на 300 тис. людей у
порівнянні з аналогічним періодом 2016.
За
даними Адміністрації Держприкордонслужби у І півріччі 2017 року з метою
«туризм» в Україну в’їхало 19,2 тис. осіб. Однак ця цифра не відображає реального
стану речей, тому що розраховується лише за даними, які надаються громадянами
на пунктах перетину кордону. Крім того, як ми вже зазначили, поняття “турист”
охоплює ширше коло людей, ніж ті, хто визначає мету своєї поїздки туристичною,
тому фактично інформація за метою "Туризм" не відображає реальної
кількості туристів, що відвідують Україну.
Підсумовуючи
все вищенаведене, можна стверджувати, що за І півріччя 2017 року до України
в’їхало 6,3 млн туристів, що на 8,7 % більше,
ніж
за аналогічний період 2016 року (5,8 млн іноземців). Нагадаємо, що за 2016 рік,
за даними Адміністрації Держприкордонслужби, до України в’їхало 13,6 млн
іноземців, що на 5,6 % більше, ніж у 2015 році. Кількість туристичних потоків в
Україну продовжує зростати
Іноземних
туристів в Україні приваблюють наша національна кухня, історична та
архітектурна спадщина, відомі на весь світ монастирі, храми, театри та музеї.
В
Україні існують всі передумови для розвитку туристичної сфери. Зручне
географічне розташування, сприятливий клімат, різноманітний рельєф, унікальне
поєднання природно-рекреаційних ресурсів, культурно-історичної спадщини,
розгалуження санаторно-курортної бази - всі ці фактори зумовлюють конкурентні
переваги України в пропозиції туристичного продукту. Туристичний потенціал
України на сьогодні розкрито не повною мірою, про що свідчить 3% частка
туристичної галузі в структурі ВВП країни. Основними перепонами, що
перешкоджають розвитку туристичного сектору в Україні, сьогодні виступають
переважно чинники військово-політичного, управлінського, економічного,
екологічного та культурного характеру [4]. Динаміка
внеску галузі туризму у ВВП України, 2010-2017 рр.
За
прогнозами компанії WTTC (The World Travel & Tourism Council), у 2017 р.
галузь туризму України продемонструє приріст 3,4% і у довготривалій перспективі
буде рости в середньому на 3,1% на рік. За такого середньорічного приросту в
десятирічній перспективі даний показник у доларах США, ймовірно, не досягне
рівня 2013 року.
На
думку одного з провідних спеціалістів туризму Роберта А. Браймера, "у
теперішній час найбільш гальмівним фактором у розвитку туризму на суспільному
рівні є відсутність уваги та підтримки з боку політиків та громадської влади.
Коли на туризм не зважають, його доходи не визначені, відсутнє ретельне
планування та, як наслідок, відсутній і розвиток. Як тільки буде глибока
зацікавленість на законодавчому рівні, поєднання зусиль для піднесення статусу
індустрії туризму на більш високий рівень не тільки у вигляді декларацій, а й
конкретних заходів щодо встановлення та підтримки економічних зв'язків, почне
ефективно діяти маркетинг у сфері туризму, відтоді можна розраховувати на
видимі результати".
У
сучасних умовах господарювання на розвиток туризму в Україні також негативно
впливає напружена політична ситуація. Анексія Криму, події на сході та півдні
України вже сьогодні спричинили зміни в структурі та об’ємах в’їзних і
внутрішніх туристичних потоків. Окупація Криму призвела до втрати близько 30%
рекреаційно-туристичного потенціалу. Відповідно, частина українських туристів,
яка надавала перевагу відпочинку біля моря, змушена їхати за кордон або
відмовитися від такого виду відпочинку.
Важливим
стратегічним напрямком є створення розвинутої матеріально-технічної бази шляхом
модернізації та реконструкції наявних обєктів індустрії туризму, а також
будівництва нових за сучасними проектами.
Для
розвитку в’їзного туризму в країні необхідно створити відповідну маркетингову
стратегію його стиму-лювання, яка сприяла б збільшенню кількості іноземних
відвідувачів, дала б змогу краще використовувати наявний
туристично-рекреаційний потенціал регіонів України та допомогла б створенню
позитивного іміджу країни на світовому ринку туристичних послуг.
Місцевим
органам виконавчої впади необхідно активізувати діяльність щодо пошуку
інвесторів та спрямування інвестицій на зміцнення матеріально-технічної бази
готельних, санаторно-курортних та туристичних підприємств з урахуванням
територіально-географічних особливостей регіонів України. Спід практикувати
проведення цільових інвестиційних конкурсів, використовувати можливості
фінансування туристичної галузі за рахунок коштів приватних та іноземних
інвесторів, фондів, добровільних обєднань тощо.
У
туристичній галузі спід використовувати також можливості розвитку лізингу як
складової форми фінансування обєктів індустрії туризму, зокрема для придбання
новітнього обладнання у барах та ресторанах, офісних меблів турфірм,
оздоровчо-лікувального оснащення, модернізації номерного фонду готелів,
поповнення парку транспортних засобів. Світовий досвід свідчить, що лізинг як
перспективна форма інвестування туризму забезпечує економію коштів, зменшує
ступінь господарського ризику, стимулює технологічне оновлення матеріальної
бази та підвищення рівня сервісного обслуговування.
З
метою всебічного задоволення потреб населення в туристичних послугах,
збільшення валютних надходжень основна увага має зосереджуватись на розвиткові
внутрішнього та іноземного туризму.
Для
подальшого розвитку іноземного туризму доцільно розробити мережу привабливих
туристичних маршрутів міжнародного значення на терені нашої країни з
урахуванням потреб та інтересів приїжджаючих гостей, потенціалу туристично-рекреаційних
ресурсів з подальшим поданням комерційних пропозицій зарубіжним туристичним
фірмам для їх використання, також на
сьогодні мало використовуються нетрадиційні напрямки, які приваблюють туристів.
Розвиток таких маршрутів потребує кооперації в регіонах та між ними.
Додатковими видами можуть стати кінний та піший туризм у Карпатах, водний
туризм ріками тощо. Активніше має розвиватися туризм в екологічно чистих
районах, де вода, повітря та їжа лікують і сприяють моральному відпочинку. Цей
напрям може стати важливим елементом у розвитку сільського туризму. Варто забезпечити випуск іноземними мовами
рекламно-інформаційної продукції, укладати двосторонні міжнародні угоди про
співробітництво в галузі туризму із зарубіжними країнами, брати участь у Міжнародному
туристичному салоні, міжнародних туристичних ярмарках, виставках, що
проводяться за кордоном.
Таким чином, реалізація
економіко-правових, організаційно-координуючих заходів сприятиме створенню
конкурентоспроможного туристичного ринку в Україні.
Немає коментарів:
Дописати коментар