Організації,
які займаються формуванням і реалізацією турів, наданням різноманітних
туристичних послуг, називаються туристично-екскурсійними.
На практиці
вони можуть називатися по-різному: туристичні фірми, туристичні бюро або
агентства, бюро подорожей, екскурсійні бюро і т. ін. Але щодо виду
підприємницької діяльності на туристичному ринку їх можна поділити на
туристичних операторів (туроператор) і туристичні агентства (турагент).
Терміни
"туроператор" і "турагент" визначають напрямок діяльності
туристичного підприємства.
Туроператор -
юридична або фізична особа (мається на увазі підприємець), яка здійснює на
основі ліцензії діяльність по формуванню, просуванню та реалізації туристичного
продукту.Туроператорами називають:
- туристичні
організації (підприємства), які мають власні або орендовані засоби туристичного
обслуговування і пропонують своїм клієнтам комплекс послуг;
- оптових
посередників між турагентствами і підприємствами туристичної індустрії, до яких
належать фірми і організації, зайняті обслуговуванням туристів, але не
відносяться напряму до туризму, а є представниками інших галузей економіки. Це
транспортні компанії, підприємства громадського харчування, страхові фірми,
спортивні, культурні заклади та ін.
Основні
завдання туроператора - створення туру, підкріпленого програмою обслуговування.
Програма обслуговування - план заходів, спрямованих на задоволення інтересів
подорожуючих, які визначають призначення і вид туру.
За видом
діяльності туроператори можуть бути:
-
туроператорами масового ринку-продають велику кількість турпродукту,
сформованого на масовий попит та наперед визначені місця відпочинку;
-
спеціалізованими туроператорами - це оператори, які спеціалізуються на окремо
визначеному продукті або сегменті ринку (певна країна, певний вид туризму і
т.ін.).
За місцем
діяльності туроператори бувають:
- внутрішні
оператори - формують турпродукт для споживання громадянами своєї країни в межах
країни;
- виїзні
оператори - формують турпродукт для споживання громадянами своєї країни за
кордоном;
- оператори на
прийомі - базуються в місці призначення і обслуговують прибулих іноземних
туристів.
В більш
загальному смислі туроперейтингу туроператорів прийнято поділяти на
ініціативних і рецептивних.
Ініціативні -
це туроператори, які відправляють туристів за кордон або інші регіони за
домовленістю з приймаючими операторами або безпосередньо з туристичними
підприємствами.
Рецептивні -
це туроператори на прийомі, тобто ті, які комплектують тури і програми
обслуговування в місцях прийому і обслуговування туристів, використовуючи прямі
угоди з постачальниками послуг.
Туроператор
виконує головну роль у туризмі, тому що саме він розробляє туристичні маршрути,
наповнює їх послугами, забезпечує функціонування турів і надання послуг, готує
рекламно-інформаційні видання по своїх турах, розраховує ціни, передає тури
агентам для їх наступної реалізації.
Турагент - це
юридична або фізична особа (підприємець), яка здійснює на основі ліцензії
діяльність по просуванню і реалізації сформованого туроператором туру
(туристичного продукту).
Турагент у
разі необхідності до придбаного туру додає вартість проїзду туристів від місця
формування групи до першого на маршруті пункту розміщення і від останнього на
маршруті пункту розміщення до місця формування групи.
Основне
завдання турагента або турагентства:
- повне і
широке висвітлення можливостей відпочинку і подорожей по всіх наявних турах,
курортах, туристичних центрах;
- просування
інформації про власні можливості за допомогою реклами;
- організація
продажу туристичного продукту з урахуванням специфіки і особливостей
туристичного ринку.
З погляду спеціалізації,
турагентства можуть бути багатопрофільними, тобто здійснювати комплексне
обслуговування різних за запитами клієнтів, і спеціалізованими, які
спеціалізуються на певних видах обслуговування (організація ділових, спортивних
та інших поїздок).
Туристичне
підприємство може бути одночасно і туроператором, і турагентом. Наприклад, бюро
розробляє маршрути як туроператор і частково самостійно продає їх безпосередньо
споживачу, а більшу частину продає турагенту, одночасно як турагент купує тури
в іншого бюро (туроператора) і продає їх своїм туристам.
Турагенти і
туроператори можуть мати різні форми власності. Вони можуть бути приватними,
державними, акціонерними товариствами, але їх підприємницька діяльність і
ринкові функції від цього не змінюються.
Різниця між
туроператором і турагентом не тільки у формуванні туристичного продукту та його
реалізації, а й у системі доходів. Дуже часто туроператор купує окремі послуги,
з яких потім формує комплексний туристичний продукт зі своїм механізмом
ціноутворення. Водночас турагент діє як роздрібний продавець і його прибуток
формується з комісійних від продажу чужого туристичного продукту; турагент
реалізує туристичний продукт (часто й окремі послуги) за реальними цінами
туроператора або виробника послуг.Різниця між туроператором і турагентом також
у приналежності туристичного продукту. Туроператор завжди має запас
туристичного продукту для продажу, а турагент замовляє певний продукт або
послугу тільки тоді, коли клієнт проявляє зацікавленість у придбанні.
В цілому, як і
будь-яка сфера діяльності, операторська та агентська діяльність у туризмі
вимагає високої кваліфікації і професіоналізму, глибоких знань технології,
маркетингу і ринку.
Немає коментарів:
Дописати коментар